
Mail Today, New Delhi, Friday, November 11, 2011 14 NEWS

’

DD defends its
DTH ‘decision’
PRASAR Bharati (PB)
has clarified that the
MAIL TODAY story —
‘Scam stink as DD to
hire DTH it could have
bought’ published on 
Monday — was “factu-
ally incorrect, conjec-
tural, malicious and
defamatory”.

PB board officer on spe-
cial duty (OSD), Dhiran-
jan Malvey said in his writ-
ten rebuttal that the
broadcaster decided to
hire facilities for increas-
ing the capacity of Door-
darshan’s DTH platform
to 150 channels as it
would not be possible to

procure equipment and
make it functional
within a time-frame.

The PB official said under
the 11th five-year plan, the
government had allocated
an amount to upgrade the
free DTH facility on Door-
darshan by increasing the
number of channels offered
from 59 to 97. While con-
tending that increasing the
capacity to 97 would not
have served the “larger
public purpose”, Malvey
pointed out that it was not
a Cabinet decision.

He said: “For each month
that the channel capacity
augmentation is delayed,
PB would lose more than
`22 crore and the public
would be forced to sub-
scribe to the pay plat-
form.” The OSD also
raised an objection to the
figure of `200 crore men-
tioned in the story.

The amount was meant
to underline the fact that
hiring of DTH facilities
would cost much more
than the `75.43 crore allo-
cated by the government,
including to acquire the

enhanced assets and pay
the salary of extra employ-
ees. PB clarified that the
figure was conjectural as it
would earn revenue to the
tune of `1,350 crore.

Malvey said the board’s
decision on upgrading the
DTH platform was unani-
mous and member finance
A.K. Jain as well as mem-
ber personnel Shiva Kumar
had also approved the
move. Furthermore,
Malvey, in his letter,
objected to an “adverse
comment” in the story
regarding the procurement
of HD camcorders by PB
through the propriety arti-
cle certificate (PAC) route.

He said a high-level com-
mittee approved it after
evaluating “HD recording
systems offered by Sony,
Panasonic, Thomson,
Grass Valley, JVC and
Ikegami”. Since the cam-
corders were meant to 
be propriety in nature, the
PAC route was taken, 
he claimed.

He said the story gave the
impression that the
employees who objected to
the decision were punished
by being transferred. PB
claimed that more than 125
employees were shunted
out for administrative rea-
sons, including union office-
bearers who were with it for
more than eight years.

YATISH YADAV
REPLIES
I stand by the story, which
was sourced from govern-
ment documents and ver-
ified by officials of Prasar
Bharati. The denial by PB
is nothing but a play of
words and cites notional
figures that have not been
backed by material evi-
dence.

In fact, the news report
carried a detailed version
of officiating CEO Rajiv
Takru on the serious alle-
gations levelled against
the public broadcaster’s
controversial decisions on
the DTH platform of
Doordarshan and the pur-
chase of HD camcorders
without a tender.

In his clarification also,
Malvey accepts the basic
fact mentioned in the story
that the PB board took a
view overruling the Union
government’s decision of
acquiring equipment and
other facilities to upgrade
the DTH platform. 

For the upgrade, the gov-
ernment had earmarked a
budget of `75.43 crore
under the 11th plan which
was to be used in three
years, beginning 2010.

Malvey says the Cabinet
did not okay the DTH
upgrade, but the I&B min-
istry — through an August
17, 2010, letter addressed to
the PB giving the govern-
ment direction on the 11th
plan scheme allocation —
clearly asked the broad-
caster to give a monthly
report on the implementa-
tion of the issue to the Cab-
inet secretariat through the

ministry. This was stated in
the news report along with
Takru’s response that the
government and Cabinet
were intimated about the
board’s decision.

The PB board OSD has
also come up with a hypo-
thetical proposition that
the broadcaster would
lose ̀ 22 crore every month
for the delay in augmenta-
tion of channel capacity.
Strangely, the agenda
paper of the PB board
meeting, held on 
June 7, 2011, is silent on
the technology and finan-
cial justification for 
hiring equipment.

Besides, such an expla-
nation was not given to
the reporter, who had
sought a point-by-point
response for the story. PB
questioned the figure of
the likely loss owing to
the broadcaster’s hiring
of facilities that 
was quoted in the story.
It, however, failed to give
an account of how much
it would cost to hire the
DTH platform.

This indicates that PB
itself is not sure about the
matter and the clarification
conveniently only divulges
that it is preparing an RFP
to hire equipment that
would be absorbed by the
broadcaster. Otherwise,
too, the story had Takru’s
version, saying that the loss
figure quoted was without
any basis.

On the OSD’s contention
that the board’s decision
was unanimous, I stand by
the fact that A.K. Jain and
Shiva Kumar had not
endorsed the hiring pro-
posal as they found it a bad
financial decision and had
communicated their objec-
tions to seniors.

Malvey, in his letter, has
also objected to the
“adverse comment” in the
story regarding the pro-
curement of HD cam-
corders by PB through
the PAC route. Signifi-
cantly, Malvey himself had
struck a note of caution
against the purchase in a
file noting on the subject
on June 24.

The file noting, carrying
Malvey’s signature, clearly
questions the decision on
several counts, including on
buying camcorders directly
from Sun Broadcast Equip-
ment Pvt Ltd. Malvey
recorded his comment by
saying that the broad-
caster should have instead
bought camcorders
directly from the country
representatives of Sony.

Surprisingly, CEO Takru
held a meeting on pending
proposals, in his chamber
on June 10 this year, where
the HD camcorder issue
was also taken up.

On the transfer of
employees, the charge is
based on the reporter’s
interview with a number
of union leaders. Here,
too, the reporter has
played it fair by incorpo-
rating the officiating
CEO’s version in the story.

IN DENIAL: Prasar Bharati CEO Rajiv Takru.

By Mail Today
Bureau in New Delhi


